Varumärkesbyggande med animation och film

Stadiums senaste kampanjfilm. Ica:s omtalade reklamfilmer. Björn Borgs succéfilm. Att stärka sitt varumärke i rörligt media är en trend som fortsätter ta över. Bara i år ökar online- video med hela 40 procent.

 

Skapa filmAlltfler nischar in sig på rörligt material. Reklam- och informationsfilmer i synnerhet. Produktionsbolaget Brikk skapar animation och film som ett exempel. Deras utgångspunkt är att riktigt bra berättelser i form av film är extremt verkningskraftigt. Fängslande storytelling där budskapet tydligt framkommer är nyckeln. På market.se går det att läsa mer om ett typiskt exempel på en story med ett tydligt budskap. Nämligen Stadiums kampanj.

 

 

Att lyckas som företag

 

Företag som lyckats riktigt bra med att bygga och stärka sina varumärken är: Ikea, Volvo och Ica. Enligt resume.se handlar det om att förstå varumärkets syfte. Dels om befintlighet på ett högre plan, dels som roll i kundens liv. Ikeas syfte är till exempel nytänk, en klar framtida roll och hög medarbetarnöjdhet genom engagemang.  Volvo drivs istället av att vara Sveriges mest visionära företag med ledord som pålitlighet och ärlighet. Ica förknippas i sin tur med ansvarstagande ur ett miljöperspektiv och socialt perspektiv. Gemensamt för alla tre företag är ett hårt jobb när det kommer till värderingar.

 

Bakom kulisserna till succén

 

Det finns någonting superstarkt mellan Borg och McEnroe. De var egentligen varandras motsatser, men gjorde varandra till mycket starkare tennisspelare. Deras kamp blev legendarisk. /…/.”

 

Som det går att läsa mer om i dagensmedia.se var Björn Borg succén minst sagt omfattande. Under 16 månader har Björn Borgs marknadsavdelning jobbat intensivt med olika aktiviteter. Under årets gång har vi fått följa flertalet kampanjer om rivalitet mellan tennisikonerna Björn Borg och John McEnroe. ”Dear Rival” är ett exempel som lanserades i februari för att marknadsföra en tränings- t-shirt.