Var gömmer sig reklamen?

Det finns otroligt många kommunikationsvägar numera – och det känns som att det bara blir fler. Det finns den traditionella reklamen: Tv- och radioreklam, direktreklam (skickas till privatpersoner eller företags brevlådor), print på kollektivtrafik och stortavlor samt annonser i tidningar. Dessutom finns det internet, där man kan använda sig av banners, annonser (AdWords) och genom att helt enkelt kommunicera via Sociala Medier.

Utöver dessa medier och kommunikationsvägar, är även filmer och tv-serier någonting som man kan använda sig av. Det är inte alla som vet det, men att göra reklam i film är faktiskt till och med vanligt. Detta kallas produktplacering.

film bond daniel craig 007Produktplacering – varumärken gömda på film och tv

Produktplacering kan förekomma på flera olika sätt. Bland annat kan man välja att applicera en av sina företagsloggor på till exempel en keps (detta kan göras hos Axon profil) i samband med att en chef eller dylik ska vara med i ett tv-program. Mer avancerad produktplacering förekommer i de flesta filmer, då exempelvis ett bolag som Apple betalar mycket pengar för att Carrie Bradshaw – huvudkaraktären i den populära tv-serien Sex And The City, skriver sina krönikor på en mac. Även i Sverige förekommer produktplacering som denna, exempelvis i Solsidan produktplaceras McDonalds. Bara för att du ser ett varumärke i en serie eller film betyder det dock inte att märket har köpt in sig. För matkasseleverantören Middagsfrid var det en överraskning när en av karaktärerna sa “Vi har slutat handla och börjat med någonting som heter Middagsfrid”.  Mer om detta i denna artikel från Resumé.

Produktplacering är även någonting som växer – kanske den marknadsföring och reklamkanal som växer mest? I en artikel från Svenska Dagbladets Näringsliv har man skrivit om hur produktplacering har utvecklats. Där skriver man även om baksidan av produktplacering, att ingenting längre är “äkta”. En av de som håller med, och till och med har gjort en film om produktplacering för att visa hur det fungerar är Morgan Spurlock. Han har tidigare gjort dokumentärer om McDonalds (Super Size me) och om terrorism (Where in the World Is Osama Bin Laden). Den senaste av hans filmer skildrar dock produktplacering och har fått det passande namnet “The Greatest Movie Ever sold”. I filmen dokumenterar han hur produktplacering går till och lyckas med det få in mängder av diverse företag – och med det helt finansiera sin film med endast annonsintäkter.

När går då produktplacering för långt? I artikeln från Svenska Dagbladets Näringsliv lyfter man filmen Wall Street: Money never sleeps” som en av de sämsta. Den hade sammanlagt 43 produkter i filmen med allt från enorma Heineken-annonser till koppar från Dunkin Donuts.

Adidas reklam Marocko

Oavsett inställning till produktplacering är det intressant att se hur det växer fram mer och mer. Frågan vi alla ställer oss är självklart: hur kommer det att bli i framtiden? Men det är onödigt att spekulera i. Ingen kunde föreställa sig internet och det är nog bäst att bara låta det  hela bero och växa i sin egna takt.