Vad kan du om PR?

PR, förkortning för Public Relations, brukar ofta blandas ihop med ”uppmärksamhet” eller ”reklam” i allmänhet. Men riktigt så enkelt är det ju inte. PR är egentligen ett samlingsbegrepp för olika metoder man använder för att skapa en relation till sin målgrupp. Och all PR är faktiskt inte bra PR.

Att själv ägna sig åt PR som egenföretagare är förstås fullt möjligt. Men vill du nå bredare publik och arbeta långsiktigt kan det vara en idé att anlita en PR-byrå. För någon som inte är så insatt i PR kan det tyckas som att det bara är ett begrepp som syftar till att synas och höras på. Men det går djupare än så. Det handlar om att analysera kärnan i ens verksamhet och få den att bli begriplig för ens målgrupp. PR-byrån mäter, analyserar och arbetar fram en strategi, något som kräver en hel del jobb och bollande. På http://www.spotlightpr.se/ kan man läsa mer om hur det funkar.

Skapa goda relationer till kunderna

Mer specifikt handlar PR om att synas och höras – på rätt sätt, vid rätt tillfällen och till rätt målgrupp. För att lyckas med det måste du arbeta strategiskt och operativt. Det finns PR som sker av sig själv; För en tandläkarmottagning är det till exempel bra PR om patienterna är nöjda och tipsar om mottagningen för sina vänner. Då har du lyckats med att göra dig förtjänt av ett gott rykte. Sedan finns det PR-konsulter som hjälper dig att hitta ett sätt för dig att göra just det.

Det är ett brett område med många underkategorier. Och när allt kommer till kritan är PR ett brett ämne som syftar till att skapa en relation mellan sig själv/sitt företag gentemot sin målgrupp.

Livsnödvändig PR

Det behöver inte handla om lussekorvar eller semmelwraps. Du behöver inte ens elda upp 100 000 kronor. Men kanske är det inte så konstigt att många förväxlar PR med publicitet, eftersom det här oftast är den typen av PR som syns i medierna. I själva verket är det här bara ett av många PR-trick. Publicitet är viktigt för ett företag, och något du också aktivt måste jobba med. Att göra något storslaget, som blir en snackis i media, är förstås framgångsrikt och kan vara bra. Men det är absolut inte allt.

Men en sak är säker: du måste definitivt arbeta med din PR. Har du ett företag som har en kylig relation till dina potentiella kunder kommer du helt enkelt inte överleva som företag. Som små företag är det här desto viktigare. Och vad det kan vara för PR du behöver arbeta med beror på vilken typ av verksamhet du företräder.

Om du går ut med att du är världens bästa tandläkarmottagning – ja, då måste du också arbeta för att vara precis det. För om man flaggar för något som inte kunderna uppfattar som korrekt, så innebär det helt enkelt att du har skapat dålig PR. Sedan finns det förstås gråzoner. I Kina har man byggt en bro med glasgolv. Som specialeffekt börjar glaset spricka, och många människor blir givetvis förskräckta. En del menar att det här är dålig PR, andra menar att det är jättebra PR som gett mycket publicitet. Vad tycker du?