Kommunicera med ett produktställ

Matfettshyllla i butik
Som företagare kan man kommunicera med sina kunder på många olika sätt: genom reklamutskick, reklamfilmer och i sociala medier. Men hur når man kunderna när de är på väg att göra ett köp, d.v.s. när de befinner sig i en butik. Ett produktställ kan vara lösningen.

På hyllorna i ett snabbköp, en järnhandel eller många andra typer av butiker kämpar produkter från många olika tillverkare om kundernas uppmärksamhet. Genom att placera sina produkter i ett produktställ istället för på den vanliga hyllan bryter man ut produkterna ur det sammanhang där de annars syns, och ökar sannolikheten att de ska uppmärksammas av kunderna.

Idag kan produktställen dra nytta av den tekniska utvecklingen, och visa filmer, spela upp ljud eller rent av vara interaktiva på olika sätt. Ett bra exempel hittar vi i den här filmen. Vem blir inte sugen på ett par fotbollsskor från Adidas efter att ha sett den?

Det är också möjligt att låta informationen på skärmen uppdateras i realtid. Man kan t.ex. tänka sig ett produktställ för chips, som visar information om Melodifestivalen. Läs mer om produktställ med skärm på http://www.displayexperten.se/index.php/produkter/produktstall/.

Tävla med stället

Det går dessutom att arrangera roliga tävlingar med hjälp av produktställ. I den här artikeln i Arbetarbladet berättas om ett kreativt och underhållande exempel. Man bör dock vara en aning försiktig, så att inte stället och dess funktioner överskuggar själva produkten. Det är ju trots allt den som ska marknadsföras. För att vara säker på att så inte sker bör man vara beredd på att designa flera ställ, som stämmer med olika butikskedjors grafiska profil. Stället ska inte vara anonymt, men ibland är det bra om det inte sticker ut för mycket.

Om man säljer exempelvis schampo är det en bra idé med produktställ som kan placeras ut på frisersalonger. Se bara till att de är flyttbara, så att de inte står i vägen för frisörkunder som använder rullstol eller rollator.