Hur använder ni sociala medier?

Sociala medier är en integrerad del i de flesta verksamheters kommunikation. Men det är viktigt att det finns en genomtänkt strategi för användandet. Om man bara använder sociala medier för att ”alla andra” gör det, då kan man lika gärna strunta i det.

Det är viktigt att sätta upp en strategi för sociala medier, precis som det är viktigt med strategier för övrig kommunikation. Denna strategi bör grundas på forskning, men som tur är behöver man inte göra research eller beställa undersökningar själv. Det har redan gjorts omfattande research på hur sociala medier används, och man kan utgå från den data som samlas in där.

I ett blogginlägg på Resumés sajt (http://blogg.resume.se/johannalindskoglindell/2015/03/23/10-overraskande-fakta-om-sociala-medier/) sammanfattas några av de intressanta fakta som kommit fram genom undersökningar kring användandet av sociala medier, och dessa fakta kan göra stor skillnad i en organisations kommunikativa arbete. Det gäller vare sig det rör sig om en myndighet eller ett kommersiellt företag.

Facebook

Den som är administratör för en Facebook-sida och vill att de inlägg som publiceras ska delas flitigt. Det bästa sättet att göra detta är att publicera inlägg med bilder. 87 % av de inlägg som delas innehåller bilder.

Den bästa dagen för att publicera inlägg är en fredag. De inlägg som publiceras denna veckodag får flest delningar, kommentarer och likes.

Pinterest

Pinterest växer så det knakar, men kommer troligen att växa ytterligare i Sverige. Företaget värderas högre än exempelvis Spotify, skriver Dagens industri. Allt fler företag upptäcker också möjligheterna med marknadsföring på detta nätverk.

Till skillnad från Facebook är olika dagar olika bra på Pinterest. Det finns nämligen trender på nätverket, där olika veckodagar är vikta för olika ämnet. På måndagar är det träning och hälsa, på onsdagar inspirerande citat och på lördagar resmål. Beroende på vilken inriktning verksamheten har bör man alltså se till att vara aktiv en viss veckodag.