Företagen köper mindre reklam

Reklam är en oerhört viktig del i ett företags kommunikation med kunderna. Men när man ser på reklamtrenderna verkar det som att företagen investerar allt mindre pengar i reklam. Detta kan dock förklaras med att allt mer reklam blir digital och att företagen använder sig av sina egna kanaler i större utsträckning.

953979-marketing

Svenska företag köper allt mindre reklam. 2013 lade företag 65,5 miljarder kronor på reklam och det är 1, 6 miljarder mindre än året innan, skriver Sydsvenskan. Experter säger att de sett trenden med minskade reklaminvesteringar under de senaste åren och glappet blir allt större. En förklaring enligt dem kan vara den strukturella omvandlingen från annonsering i tryckta medier till digitala. En annan förklaring kan vara att annonsörerna använder sina egna kanaler för att kommunicera med sina kunder.

Många använder fortfarande mer traditionella kanaler

Exempelvis väljer allt fler att marknadsföra sig själva och göra reklam för sig själva genom deras sociala medier. Men det är fortfarande många som väljer de mer traditionella sätten, som att göra reklam i tidningen eller på teve. Det är även många som använder sig av profilreklam på olika sätt. Man kan exempelvis hitta profilreklam på tsreklam.se och de har allt ifrån presentreklam till profilprodukter och profilkläder. Såhär såg uppdelningen mellan de olika reklamkanalerna ut i storleksordning för ett år sedan:

 

Vanligare med så kallad native advertising

Ytterligare en ny reklamkanal som går vid sidan om de digitala medierna i att ta över efter den traditionella reklamen är så kallad native advertising. Native advertising är reklam om liknar journalistiska artiklar och finns i bland annat Aftonbladet, Dagens Industri och Expressen. Dessa artikelliknande annonser är särskilt effektiva på webben, där kan de nämligen delas och kommenteras och fungerar på så sätt som ett alternativ till det klickbara nyhetsmaterialet. Företag betalar alltså tidningarna för att få sitt innehåll skrivet i artikelliknande annonser och dessa annonser är väldigt annorlunda i utseende från vanliga tidningsannonser. Läs mer.